Wat kun je er aan doen?

Wat kun je eraan doen?

Laat je niet gek maken!

Verhalen in de media of van andere mensen over hoeveel of hoevaak je zin in seks zou moeten hebben kunnen je stress, angst of schaamte laten voelen. Besef dan goed dat verhalen niet altijd waarheidsgetrouw zijn en dat er niet zoiets bestaat als de seksuele norm. Ieder individu is anders en iedereen heeft een eigen seksuele behoefte en leefstijl.

Maar als je je zorgen maakt om je seksleven en je tobt met een gebrek aan verlangen, kun je daar wel iets aan doen. De eerste stap is jezelf en je partner een aantal vragen te stellen. Dan kun je daarmee wellicht zelf al initiatief nemen of hulp inroepen van een arts. Een goede seksuoloog vind je via de website www.nvvs.info.

In de volgende  informatieve filmpjes kun je bekijken

  • wat een seksuoloog doet

 

  • en dat ‘geen zin’ nogal eens te maken heeft met ‘verschil in zin

Vragenlijst

Krijg een beter inzicht in je situatie door de volgende vragen te beantwoorden en eventueel mee te nemen naar je arts:

  1. Was je in het verleden tevreden over je seksleven?

  2. Heb je duidelijk minder zin in seks dan je voorheen gewend was?

  3. Vind je het vervelend dat je minder zin in seks hebt dan voorheen?

  4. Zou je willen dat je weer meer zin in seks kreeg?

  5. Is er sprake van een of meerdere factoren die momenteel een rol spelen in je leven:

    • Medicijngebruik, drugs of alcohol
    • Zwangerschap, recente bevalling of eerste tekenen van overgang
    • Fysieke klachten bij het vrijen zoals pijn, vaginale droogte of orgasme problemen
    • Seksuele problemen van je partner
    • Ontevredenheid over de relatie met je partner
    • Stress of vermoeidheid
    • Daarnaast kun je voor jezelf nagaan wat je prettigste seksuele ervaringen waren en hoe deze tot stand kwamen:
      Waar was het, welke omstandigheden, wat deed jij en je partner, wat ging eraan vooraf, wat maakte het zo speciaal?